Наша скарбничка

Куковинець Т.М.   урок у 10 класі "Правопорушення"

Куковинець Т.М.   "Майстер-клас"

Скрипка Ю.А.  Людина і світ у ХХ столітті 

https://docs.google.com/presentation/d/1wXwZwaVslVXwQraHZJwebyRvkKyDghMXQ85zEmDhNI0/edit?usp=sharing

Скрипка Ю.А.  Людина в середньовіччі

https://docs.google.com/presentation/d/10_F25_qpfAKe4Sr0cwV4tqZGNGKrojYc8lgTGy90EVc/edit?usp=sharing

Скрипка Ю.А.  Урок в 7 класі  Середньовічне місто

https://docs.google.com/document/d/1CFLqIOyXhe-lGYQE8GAtNdHfcaY2dXpYaZnvEQChYPQ/edit?usp=sharing


Куковинець Т.М.   урок у 8 класі

Тема:       Великі  географічні  відкриття


Мета:   з’ясувати причини ВГВ,  розглянути розвиток мореплавання в Португалії й Іспанії, удосконалювати вміння учнів встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, працювати з історичною картою, характеризувати історичних діячів, визначаючи їхню роль в історичному процесі, розвивати вміння вживатися в історичну епоху та аргументувати свої відповіді, продовжувати працювати з додатковою літературою і в групах, робити висновки, на прикладі життя і діяльності відомих мореплавців показати, що наполегливість, переконаність, цілеспрямованість – головні умови досягнення мети.


Основні терміни: ВГВ,  кругосвітня подорож,  порто лани, каравела, компас,  

                                 астролябія,    конкістадори,      революція    цін,     колонія,

                                 метрополія.


Тип уроку:  вивчення нового матеріалу.


Обладнання: мультимедійна дошка,  карта, портрети мореплавців, картинки,

                         пов’язані    з    мореплавством,   чорний  ящик,    «Приз-табло», 

                         стрічка  «Хвиля  здійснення  мрій».


                                                Хід уроку.


І. Організаційний момент.

     1. Перегляд уривку фільму, в якому відважні мореплавці мужньо долають морські перешкоди та труднощі (діти після перегляду фільму самі визначають тему уроку).

    2. Повідомлення теми, мети і навчально-пізнавальних завдань уроку.

    3. Вступне слово вчителя.

         Діти, в епоху з 15 по 18 століття відбулись серйозні зміни в економічному, політичному, релігійному і культурному житті Європи і Америки. Найбільш вражаючою подією епохи є просування людини в простори Атлантики і Тихого океану – Великі географічні відкриття.


ІІ. Вивчення нового матеріалу. 

                                              План.


                                    1.   Причини ВГВ.

2.      Великі подорожі.

3.      Наслідки ВГВ.


1. Причини ВГВ.


а) Учням пропонується варіант дискусійного навчання – метод «Прес».

Діти самостійно пробують назвати причини ВГВ.

-   пошуки золота;

-   відкриття нових земель;

-   торгівля зі східними ринками без посередників ( турків, арабів)

         Так в 15 столітті європейці почали споряджати експедиції в незвідані далекі країни.


б) Робота з картою. Ознайомившись з картою, учні повинні самі визначити, чому першими країнами, що стали на шлях пошуків земель, багатих на золото і прянощі, були Португалія та Іспанія?

-         вигідне географічне положення Португалії та Іспанії;

-         основне заняття місцевих жителів – морська торгівля та рибальство;

-         іспанські та португальські королі заохочували організацію експедицій в далекі краї.


в) Поява умов для ВГВ:

             -   портолани                                            -   каравели

             -   компас                                                  -   астролябія

       
   Випереджальне завдання.

Учень заздалегідь знайомиться з новими термінами і пояснює їх класу, під час розповіді зображення цих предметів демонструються на мультимедійній дошці.

2. Великі подорожі.

Для вивчення цього питання використовується варіант ситуативного моделювання навчання «Рольова гра».               

         Це питання будемо вивчати у формі передачі « Навколо світу» , в якій ведуча візьме інтерв’ю у

                   Бартоломеу Діаша,                    Христофора Колумба,

                                   
                       Васко да Гами,                         Фернана Магеллана,

                                    

                       Ернана Кортеса,                        Франсіско Пісарро.

                                    

         Завдяки цікавим запитанням, ми дізнаємось про походження, життя та експедиції  мореплавців.  Під  час   розповіді   найцікавіші   моменти  з  життя

наших гостей учні будуть спостерігати на мультимедійній дошці.

         Ще в гості завітав представник доколумбової Америки – ацтецький жрець. Учні класу задають йому питання.

3.Наслідки  ВГВ.

          Для вивчення цього питання використовується варіант кооперативного навчання – робота в групах.

         Клас ділиться на три групи.

         Кожна група готує питання: які наслідки мали ВГВ в

-         економічній

-         політичній

-         культурній  сферах життя людини?

а) Економічний розвиток:

-   торгівля між материками, світова торгівля;

- торгові шляхи із Середземного моря перемістилися в Тихий та Атлантичний океани;

-  центрами світової торгівлі стали Антверпен і Лондон       ( карта);

- створені торгівельні компанії Московська, Ост-Індська, Гвінейська, можна було купити акції цих компаній;

-  на гроші акціонерів створювались торгові експедиції, потім між ними ділили прибуток;

-   багаті купці створювали банки, що давали кредити;

- Лондон та Амстердам стали найбільшими банківськими центрами Європи  (карта) ;

- в 1613 р. в Амстердамі була відкрита перша акціонерна біржа – спеціальна установа, де бажаючі могли купити і продати акції;

-  виникають страхові компанії, на рахунки яких купець регулярно вносив певну суму грошей. Якщо що-небудь траплялося з його експедицією, він одержував компенсацію;

- з,являються мануфактури – великі капіталістичні підприємства, де використовували ручну працю, був розподіл роботи і працювали наймані робітники;

- поява мануфактур сприяла підвищенню продуктивності праці та виготовленню більшої кількості товарів;

-  надходження  великої  кількості  дорогоцінних металів викликало в Європі «революцію цін» - це знецінення грошей і зростання цін на товари першої необхідності;

-     рівень зарплати дуже відставав від росту цін;

-    найбільш постраждала від «революції цін» Іспанія, де ціни впродовж 16 ст. зросли в 5 раз, в інших країнах Європи ціни зросли в 2,5 рази.

б) Політичний розвиток:

- з’являються колонії та метрополії: колонії – землі, які втратили незалежність і потрапили під владу іншої іноземної держави, метрополія – країна-завойовник;

- географічні відкриття спричинили створення перших колоніальних імперій, яке супроводжувалося пограбуванням і винищенням місцевого населення, загибеллю мільйонів людей від хвороб, занесених завойовниками ( тиф, чума, холера, віспа, грип ), знищувалися пам’ятки стародавніх культур народів Азії, Африки та Америки;

-  захоплення Іспанією та Португалією величезних колоніальних володінь не влаштовувало інші держави Європи. Розпочалися колоніальні війни – збройні зіткнення між великими державами за перерозподіл колоній. У цій боротьбі французи та англійці користувалися послугами піратів, надаючи їм за частину здобичі захист  і  дозвіл нападати на іспанські кораблі та володіння;

-  від хвороб загинуло багато американців. Населення зменшилось з 15 до 8 млн. чоловік. В американських колоніях не вистачало робочих рук. Європейці організовували доставку в Америку чорношкірих рабів з Африки.  Работоргівля стала одним із найвигідніших торговельних заходів.

в) Культурний розвиток:

-  підтверджено кулястість землі;

-  нові уявлення про розміри землі ( збільшилась в 6 раз );

-  відкрито 60% земної поверхні;

-  склалися сприятливі умови для розвитку наук – географії, астрономії, історії, ботаніки;

-  винайдено штурвал ( мультимедійна дошка );

-  найбільші морські кораблі брали на борт до 600 осіб:

     іспанські галеони,        португальські каравели,     голландські флойти

        
-   у харчуванні європейців з’явилося багато нових культурних рослин. Це зробило його більш різноманітним і значно зменшило загрозу голоду. У меню європейців з’явилися картопля, кукурудза, томати, квасоля, земляний горіх, тропічні фрукти, м’ясо індички, риба з Атлантики, чай, кава, шоколад. З Америки європейці запозичили звичку палити тютюн.

Висновок:  ВГВ мали великий вплив на всі сфери життя людини: політичну, економічну, культурну.

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

1.  Головоломка     «Великі географічні відкриття»

         Правильно заповнивши клітинки головоломки у виділеній колонці отримаєте назву портового міста, одного з центрів світової торгівлі (1).


І
З
А
Б
Е
Л
Л
А
К
О
Н
К
І
С
Т
А
П
І
Н
Т
А
В
Е
С
П
У
Ч
Ч
І
К
О
Ф
Е
А
М
Е
Р
И
К
А
М
Е
Т
Р
О
П
О
Л
І
Я
М
Е
К
С
И
К
А
Т
Е
Н
О
Ч
Т
И
Т
Л
А
Н

 2.   Іспанська  королева.

3. Період завоювання іспанськими  колонізаторами  Центральної і Південної Америки (к. 15 – 16 ст.)

4. Назва одного з вітрильників, що брав участь у першій подорожі Колумба.

5. Італійський мандрівник, який довів, що відкриті Колумбом землі – новий материк.

6. Колоніальний товар.

7. Країна казкових багатств і чудес.

8. Країна, що володіє колоніями.

9. Територія, яку іспанці назвали «Новою Іспанією».

10. Поселення,  яке  збудували  ацтеки,  що  поступово  перетворилося  у велике місто.

      2. Гра «Чорний ящик»

Учням пропонується вгадати, що знаходиться в чорному ящику.

- Цей товар потрапив в Європу під час великих географічних відкриттів.

                                                       (банан)

                                          
       3. Гра «Приз – табло».

Вчитель задає питання класу. Учень , який відповідає правильно, має можливість назвати цифру. Якщо під цифрою знаходиться буква, то учень продовжує гру, якщо ні, то вчитель знову задає питання класу. Учень, який відкриє останню букву від слова «приз» отримає приз.

                                      Питання

1. Іспанський рицар Бальбоа назвав цей океан «південним морем». Про який океан йдеться?     

                                         Тихий


2. Який мореплавець загинув на Філіпінських островах?

                                           Магеллан


3. Мис на півдні Африки Бартоломео Діаш назвав мис Бур. Але португальський король його перейменував. Як?

                                           Мис Доброї Надії


4. Назвіть племена індіанців Америки.

                                              Інки, ацтеки, майя


5. Скільки подорожей до Америки здійснив Колумб?

                                             4


6. Вкажіть назви каравелл Колумба.

                                              Санта-Марія, Пінта, Нінья


7. Хто відкрив шлях до Індії?

                                                Васко да Гама


8. Що таке колонія?


9. Який мореплавець здійснив навколосвітню подорож?

                                                Магеллан


10. Що таке метрополія?


11. Хто такі конкістадори?

                                               Завойовники


12. Які острови європейці називали островами пряностей?

                                               Філіппінські

                      Приз – шоколад


4. Діти виходять до дошки і обирають кораблик, на якому надруковано питання.

 а) Три винаходи визначили обличчя нової епохи: друкарський верстат, компас і артилерія. Прокоментуйте процеси, що стоять за ними.

 б)  Золота шукають «португальці на африканському березі, в Індії, на всьому Далекому Сході; золото було тим магічним словом, яке гнало іспанців через океан...»  Про який історичний період йдеться в наведеному уривку? Чому саме португальці та іспанці були першими, хто почав здійснювати далекі морські подорожі?

 в) З нагоди 500 річчя першої експедиції Колумба замість традиційного словосполучення « відкриття Америки» стали вживати інше визначення цієї події – « зустріч двох цивілізацій». В чому причини цієї заміни термінів? Який з них точніше відбиває сутність подій?

 г) Колонії європейських держав, що виникли у 16 ст. за океаном, мали ряд відмінностей від колоній, що заснували стародавні греки на берегах Чорного та Середземного морів. Поміркуйте, в чому полягали їх відмінності? Як змінилась сутність поняття  « колонія»?

 д) Співставте  наслідки ВГВ з причинами, що їх викликали. Чи досягли європейці цілей, які вони ставили перед собою, відправляючись у далекі подорожі? Аргументуйте свою відповідь.

 е) У 1519 р. в історії географічних відкриттів відбулося дві події. Одна з них була підтвердженням здогадки стародавніх вчених, а інша поклала початок колоніальному загарбанню Америки. Назвіть ці події.

 ж) Доведіть на прикладах, що у поведінці з населенням колоній європейці не дотримувалися ані правил рицарської честі, ані християнської моралі.

 з) «У середу, 28 листопада 1520 р. ми вибралися з цієї протоки і вступили у велике море, що прозвали «Тихим». Упродовж трьох місяців і дванадцяти днів ми були зовсім позбавлені свіжої їжі. Сухарі, якими ми харчувалися, уявляли собою не хліб, а пил, змішаний із хробаками. Вода, яку ми повинні були пити, була гнила та смердюча. Щоб не вмерти з голоду, ми їли волячу шкіру, яка вкривала грот-грей ...» Визначте, про яку подорож йдеться у цьому уривку? Яке значення вона мала?

 і)  «Коли нещасні індійці побачили вогонь і почули гуркіт, вони вирішили, що це гром та блискавки і що іспанці можуть керувати блискавками і вбивати за їх допомогою; після цього всі, хто здатний був бігти, зараз же у великому страху пустилися навтьоки в твердій упевненості, що билися із самим дияволом. Іспанці, спустивши зграю собак, почали переслідувати індійців...». Яку оцінку цьому факту ви могли б дати?

 к) Яким чином можна пояснити такий факт у біографії Колумба: він народився у Генуї, жив у Португалії, а допомагала йому в організації першої експедиції іспанська королева Ізабелла? Відповідь аргументуйте.

 л) Які риси характеру  допомогли  Колумбу  організувати і здійснити експедиції до Америки? Розташуйте їх у порядку поспадання значущості.

 IV. Підсумки уроку.

         Початок нового часу не випадково відносять до кінця XV – поч. XVI ст. Це був час перших ВГВ. Європейці відкрили не відомі раніше материки, острови, моря, океани, здійснили перші навколосвітні подорожі. Все це докорінно змінило уявлення про Землю. Наслідки відкриттів були суперечливі. З одного боку, вони різко прискорили економічний розвиток деяких європейських країн, з іншого – відкриті землі з народами, що на них мешкали, були перетворені на колонії, а це різко загальмувало їхній розвиток на багато років.

 V. Оцінювання.

 VI. Д/з  п. 1,2, вивчити нові терміни;  заповнити таблицю с. 12

Першовідкривач
Країна, яку він представляв
Чого досяг
Дата відкриття

 По бажанню можна намалювати малюнок.

 Написати невеличкий твір «Один день з життя мореплавців».

«Хвиля здійснення мрій»

        Діти, давайте зараз прочитаємо, про що мріяли мореплавці в юнацтві (стати відомим, відкрити нові землі, здійснити навколосвітню подорож, прославитись).

         Ми бачимо, що всі їх бажання здійснилися. Діти, я вам бажаю, щоб всі ваші мрії стали дійсністю.

Комментариев нет:

Отправить комментарий